Co jest potrzebne do korzystania z Internetowego Konta Pacjenta?

Do zalogowania na Internetowym Koncie Pacjenta potrzebujesz profilu zaufanego. Jest to podpis elektroniczny. Potwierdza Twoją tożsamość. Sprawdzi się w różnych sytuacjach. Na przykład przy wyrabianiu dowodu osobistego, zakładaniu działalności gospodarczej, sprawdzaniu punktów karnych oraz składaniu deklaracji PIT, czy wniosku o 500+.

Istnieją dwie możliwości założenia profilu zaufanego:

  1. Online - wystarczy, że jesteś klientem bankowości elektronicznej w PKO Bank Polski SA, Santander, Banku Pekao, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz platformy Envelo. Możesz zalogować się na swoje konto i założyć profil. Następnie bank potwierdzi Twoją tożsamość, a profil zaufany stanie się aktywny.
  2. W urzędzie - najpierw musisz się zarejestrować na stronie pz.gov.pl. Później wybierz się do punktu potwierdzającego. Może nim być jeden z oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia, urząd gminy lub urząd skarbowy albo inna placówka oznaczona znakiem PZ. Pamiętaj, by zrobić to w ciągu 14 dni od momentu rejestracji.

Jakie informacje znajdziesz w Internetowym Koncie Pacjenta?

IKP możesz używać na komputerze, laptopie, tablecie i smartfonie. Wystarczy, że będziesz miał dostęp do Internetu. Aplikacja jest darmowa. Internetowe Konto Pacjenta założysz już przy pierwszym logowaniu. Nie musisz się nawet rejestrować.

W Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz wiele wartościowych informacji. Możesz sprawdzić:

  1. miejsca, w których możesz się leczyć;
  2. dokumentację medyczną, w tym e-recepty, e-skierowania, wyniki badań, wypis ze szpitala;
  3. wysokość refundacji kupionych lekarstw i innych produktów medycznych oraz świadczenia wykorzystanych w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia;
  4. zalecaną dawkę leków;
  5. wysokość płaconej składki na ubezpieczenie zdrowotne;
  6. składane oświadczenia upoważniające osobę do odbioru dokumentacji medycznej;
  7. deklaracje wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej.


Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, możesz:

  1. wejść na stronę pacjent.gov.pl,
  2. skorzystać z zakładki Pomoc. Masz do niej dostęp po zalogowaniu się do IKP,
  3. zadzwonić na infolinię IKP- 19 457. Opłata za połączenie zgodnie z cennikiem operatora.

Zintegrowany Informator Pacjenta a Internetowe Konto Pacjenta

Jeśli posiadasz konto w Zintegrowanym Informatorze Pacjenta, IKP automatycznie pobierze stamtąd Twoje dane. Na Internetowym Koncie Pacjenta znajdą się w ciągu 24 godzin po pierwszym zalogowaniu. ZIP jest ogólnopolskim serwisem dla pacjentów. Udostępnia informacje gromadzone przez NFZ. Może z niego korzystać każdy, kto jest ubezpieczony.

Dlaczego warto korzystać z Internetowego Konta Pacjenta?

Internetowe Konto Pacjenta oferuje liczne udogodnienia. Posiadając IKP otrzymasz e-receptę na skrzynkę mailową lub SMS-em. Możesz w każdej chwili sprawdzić i pobrać e-recepty i e-skierowania. Sprawdzisz historię swoich wizyt w ramach NFZ. Jeśli chcesz, możesz też udostępnić komuś swoją dokumentację medyczną.

Możesz wykupić leki z recepty w różnych aptekach, nie tracąc przy tym refundacji. Dzięki temu nie musisz już szukać apteki, w której zrealizujesz całą receptę. Masz również dostęp do dokumentacji medycznej swoich dzieci, dopóki nie skończą 18 roku życia.